Kontrolstof til køreprøven – MC


Betjeningsudstyr
Kontakt til: tænding, elektrisk starter, motorstop og horn, positionslys, nærlys og fjernlys og blinklys.
Evt. benzinhane.
Håndtag til gas og choker.
Greb til håndbremse og kobling.
Pedal til fodbremse og gear.
Styr, støtteben og evt. centralstøtteben.

Styretøj
Ved fuldt styrudslag, skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
Styr og håndtag skal sidde fast.
Slør mellem kronrør og styrstamme og mellem gaffelkrone og samlestykke, samt i teleskoprør, må ikke forefindes.
Styrapparatet skal kunne gå fra sidde til sidde, uden punktvis træghed eller mislyde.

Mekaniske bremser
Bremsegrebet må højst kunne trækkes 2/3 til af fuld vandring.
Bremsepedalen skal have en skridsikker trædeflade, så det giver et godt fodfæste.
Bremsepedalen skal sidde naturligt i forhold til fodhvileren. Den skal have en mindre frigang i topstilling. Når man træder på bremsen må der højst være 2-3 cm. ned til bremsepunktet, og der må den ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
Bremsearme, bremsekabler og trækstænger, må ikke klemmes eller slides dele af motorcyklen.
Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke have andre bøjninger end dem, som de har fra fabrikken.

Hydrauliske bremser
Bremsegrebet må højst kunne trækkes 2/3 af fuld vandring ind mod håndtaget.
Ved vedvarende belastning af bremsegrebet, må håndtaget ikke synke yderlige indad.
Bremsepedalen skal have en mindre frigang i topstilling, og en skridsikker trædeflade riflet eller gummibelagt, så det giver et godt fodfæste.
Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren. Bremsepedalen skal have en mindre frigang i topstilling, og må højst kunne trædes 2-3 cm. ned og må ikke der bringe foden i en ubekvem stilling.
Bremsevæskebeholderens væskestand skal være mellem min. og max.
Bremsesystemet skal være tæt for udsivende bremsevæske, det gælder både ved rør, slanger og ude ved hjulene.
Bremserør og slanger skal være fri for skader og må ikke klemme eller slide imod motorcyklen nogle steder.

Lygter og reflekser
Alle lygter skal være hele, rene og kunne lyse. Lygter i lygtepar skal have samme farve og lysstyrke.
Positions, nærlys og fjernlys skal være hvidt eller gulligt.
Positionslys skal kunne ses i en afstand af 300 m.
Nærlys skal kunne oplyse vejen mindst 30 m. frem og lys/mørkegrænsen skal falde 1 cm./m.
Fjernlyset skal kunne oplyse vejen mindst 100 m frem og være forsynet med en blå kontrollampe.
Motorcyklen skal være forsynet med en rød baglygte, som tydelig kan ses i en afstand af 300 m.
Motorcyklen skal være forsynet med en rød stoplygte, som lyser væsentlig kraftigere end baglygten, når man aktiverer bremsen.
Motorcyklen skal være forsynet 2 gule blinklys på hver side, som har en blinkfrekvens på 1-2 gange pr. sek. og tydeligt kan ses i sollys.
Motorcyklen skal have et horn, som har mindst en klar og konstant tone.
Motorcyklen skal have en rød refleks bagpå, som ikke er trekantet. Motor, udstødning og transmission
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
Motoren må ikke være udsivende olie
Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
Motorolie skal være fyldt på i tilstrækkelig mængde
Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
Kæde og tandrem skal have en tilpas stramhed. Skal normalt kunne bevæge sig 1-2 cm op og ned.

Bærende dele
Dæk, fælge og hjullejer skal være uden skader.
Dækket skal have mindst 1 m.m. mønster, kan evt. bedømmes ved hjælp af slidindikator i dækket.
Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt.
Støddæmpere skal være virksomme. De skal falde til ro med det samme, efter en kraftig påvirkning.

Info
Husk Pas og evt. kørekort.